pires_maria_joao_foto_felix_broede
Distribuie

Considerată unul dintre cei mai mari interpreţi ai lui Mozart, pianista portugheză Maria-João Pires este o artistă care îmbună rafinamentul stilistic extrem cu un efort conştient de descifrare a complexităţilor intelectuale şi a profunzimii spirituale a muzicii. Refuzând să se conformeze imaginii tradiţionale a unui virtuoz de concert, Pires subliniază dimensiunile spirituale ale muzicii, fiind mereu în căutarea sensurilor ascunse, pe care interpretul analitic le poate trece cu vederea. Această reverenţă remarcabilă în faţa lucrărilor muzicale ce se manifestă în mod evident în felul în care cântă Mozart a devenit explicită atunci când a declarat că, în calitate de interpret, acţionează ca un canal de comunicare pentru ideile compozitorului.

E interesant de remarcat faptul că Pires consideră atât compozitorul, cât şi interpretul nişte canale de transmisie a unei forţe transcendentale. Însă, deşi se apropie de o lucrare muzicală cu un respect enorm, Pires este permanent conştientă de structura ei formală, găsind o transparenţă chiar şi în cele mai intricate construcţii formale. Atunci când interpretează lucrări romantice, mai ales de Chopin şi de Schumann, Pires împacă în mod măiastru experienţa sa muzicală plină de pasiune cu o evaluare admirabilă a logicii interne a lucrării respective. Aşa cum au remarcat criticii, tonul său, care reflectă o gamă emoţională foarte extinsă, cuprinde o varietate fascinantă de intensităţi, de la o atingere aproape imperceptibilă până la o monumentalitate impunătoare, cu o scară bogată de nuanţe intermediare. Altă particularitate a stilului său este abilitatea supranaturală de a surprinde şi de a transmite variaţia precisă a mişcării interioare care constituie însăşi fiinţa unei creaţii muzicale anume.

Pires a început studiul pianului la vârsta de 3 ani, iar primul său concert a avut loc doi ani mai târziu. Pires a cântat concerte de Mozart de la vârsta de 7 ani şi a câştigat cel mai important premiu portughez pentru muzicieni la 9 ani. A studiat cu Campos Coelho şi cu Francine Benoit la Conservatorul din Lisabona, pe care l-a absolvit la 16 ani. Studiile postuniversitare au dus-o în Germania, unde a studiat cu Rösl Schmidt la Munchen şi cu Karl Engel la Hanovra. În 1970, a câştigat Concursul bicentenar Beethoven de la Bruxelles.

Pires a debutat la Londra în 1986, iar la New York a cântat pentru prima oară trei ani mai târziu. A cântat cu principalele orchestre europene şi americane, inclusiv cu Berlin Philharmonic Orchestra, Boston Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Orchestre de Paris, Concertgebouw Orchestra. Recunoscută pentru remarcabilele sale interpretări ale lucrărilor lui Mozart, Pires a demonstrat o afinitate remarcabilă cu câţiva dintre cei mai mari compozitori, inclusiv Bach, Chopin şi Schubert. Artistă cu înregistrări ce se bucură de un succes enorm, Pires înregistrează din 1989 în exclusivitate pentru Deutsche Grammophon şi a lansat mai multe discuri foarte bine primite de critică, printre care lucrări de Bach, Nocturnele lui Chopin şi Impromptu-uri de Schubert, cât şi o înregistrare cu două concerte de Mozart sub bagheta lui Claudio Abbado.

Înregistrarea ei cu sonatele complete de Mozart a luat în 1990 Grand Prix du Disque. Începând din 1989, Pires este o interpretă entuziastă de muzică de cameră, oferind turnee în Europa şi în Orientul îndepărtat împreună cu violonistul Augustin Dumay. Formând un trio cu Dumay şi cu violoncelistul Jian Wang, Pires a făcut în 1998 un turneu în Orientul îndepărtat şi a interpretat Concertul pentru pian, vioară, violoncel şi orchestră de Beethoven în mai multe oraşe europene în 1999. În 2000, Pires a decis să ia o pauză de câteva luni pentru a se concentra asupra unei serii de proiecte educaţionale în Portugalia. Mai multe colecţii ale concertelor ei, inclusiv Artist Portrait: Maria-João Pires, au apărut la începutul deceniului 2000. În 2005, înregistra din nou, lansând un album de duete de Schubert cu Ricardo Castro, iar în 2008 un nou set de 2 CD-uri cu muzică de Chopin.

« Înapoi